POP

SWOT-analyse

Strengths (sterktes

  • Geef een goede uitleg alvorens het beginnen van de anamnese
  • Ik stel de juiste vragen om een goed onderzoek te kunnen doen.
  • Vraag de hulpvraag uit
  • Ik meet tijdens mijn onderzoek wat ik wil meten

 Weaknesses (zwaktes)

  • Links rechts vergelijken
  • Kennis van de pathologie
  • Functioneel testen op de patiënt zijn klachten
  • Klinimetrie
  • palpatie vaardigheden/uitleg
  • terminologie
  • anatomie
  • geen functionele oefeningen kunnen verzinnen

Opportunities (kansen)

  • inspectie verbeteren
  • Kennis verbeteren
  • Oefeningen verzinnen/opschrijven

Threaths (bedreigingen)

  • Ik moet een goede structuur vinden om niet vergeten iets uit te vragen.
  • letten op de terminologie.
  • Stres/zenuwen
  • inspiratieloos

 

SWOT-analyse reflectie

 

Wat gaat er goed

FLP-1 ging niet goed. Ik had de eerste keer een 4 en bij de herkansing een 5. Ik had veel verbeterpunten en heb deelgenomen aan de bijles die beschikbaar was. FLP-2 heb ik vervolgens een 9 gehaald mede dankzij de bijles. De anamnese gaat nu goed, ik weet wat de belangrijke punten zijn om uit te vragen. Daardoor kan ik juiste onderzoeksdoelstellingen opstellen wat aardig gaat en een behandeling. Het SMART formuleren gaat goed.

 

Wat kan er beter

Ik moet voor de anamnese een juiste structuur vinden zodat ik helemaal niks vergeet tijdens de anamnese en er later niet op terug hoef te komen zoals het  D&T tentamen van flp-2. Ik moet mij beter verdiepen in de pathologie van de aandoeningen zodat ik weet wat ik allemaal kan/moet gaan testen. ik moet beter luisteren naar de klacht van de patiënt zodat ik ook functioneel test en niet alleen de testen uitvoer die ik leer op school. Ik moet de juiste procedure uitvoeren van de klinimetrie, omdat ik een aantal dingen was vergeten. Mijn palpatie technieken en de daarbij behorende terminologie kan veel verbeterd worden.

 

Leerdoelen

Welke leerdoelen wil ik behalen?

  1. Een goede structuur vinden in mijn anamnese zodat ik niks vergeet uit te vragen. Dit wil ik aan het einde van FLP-3 behaald hebben door bij mijn D&T toets alles in 1 keer goed uit te vragen zonder ergens op terug te hoeven komen.
  2. De juiste procedure uit kunnen voeren voor klinimetrie. Dit wil ik behaald hebben in het tweede leerjaar wanneer ik skills moet herkansen en heb het behaald wanneer ik een voldoende hierop score.
  3. Juiste palpatie technieken. Dit wil ik aan het eind van flp3 bereikt hebben. Dit heb ik bereikt wanneer ik op mijn skills toets een voldoende krijg en geen feedback nodig heb op mijn palpatie technieken.
  4. Niet vergeten links met rechts te vergelijken tijdens weerstand onderzoeken. Dit wil ik bereikt hebben aan het eind van FLP3 tijdens de weerstand onderzoeken bij de Skillstoets als ik dit foutloos doe is mijn doel behaald.
  5. meer kennis krijgen van de pathologieën. Meetbaar door voldoendes te halen bij de tentamens in flp3 + 4 en mijn herkansingen in het tweede jaar.
  6. Goede anatomische kennis. Dit wil ik bereikt hebben van de bovenste extrimiteit aan het eind van FLP3 voor de tentamens en voor de onderste extremiteit voor de herkansingen in het tweede jaar door voldoendes te halen.
  7. Goede functionele oefeningen verzinnen voor de patiënt zijn klachten. Dit is meetbaar door voldoendes te halen voor Skills tentamens. Ik wil dit bereikt hebben voor de herkansingen in het tweede leerjaar voor de onderste extremiteit

 

PAP

 

  • Om mijn eerste leerdoel te halen ga ik samen met mijn oefenmaatjes de anamnese vaak oefenen/uitvragen. Wij oefenen al geregeld voor skills, maar kunnen dit ook gezamenlijk doen omdat dit voor hen ook leerdoelen zijn. Aan het eind geven we elkaar feedback hoe het is gegaan. Voor IF moeten we ook de anamnese vaker oefenen dus dat sluit goed aan op mijn leerdoel.
  • Om de juiste procedure voor klinimetrie uit te voeren ga ik het eerst helemaal goed uittyppen in word, omdat ik dan voor mezelf een handleiding heb en het een keer heb getypt waardoor ik minder snel iets vergeet. Wanneer dat is gedaan ga ik dat oefenen met mijn oefenmaatjes die mij vervolgens feedback kunnen geven wat ik beter/anders moet doen.
  • Om de juiste palpatie technieken te leren ga ik het boek palpatie van het locomotorisch stelsel goed doorlezen en een samenvatting maken. Vervolgens ga ik dat ook met mijn oefenmaatjes doen en kunnen zij mij beoordelen en feedback geven. Hetzelfde geldt voor de terminologie leerdoel 5.
  • Links rechts vergelijken ga ik oefenen met mijn oefenmaatjes en zij kunnen mij feedback geven op mijn uitvoering tijdens het oefenen.
  • Meer kennis van de pathologie ga ik krijgen door mij er meer in te verdiepen. Dat ga ik doen door goede samenvattingen te maken van de hoorcolleges en meer op te zoeken in boeken en op het internet.
  • Om mijn anatomische kennis te verbeteren ga ik elke dag 2/3 blokken van 20 minuten leren voor de anatomie. Om de 20 minuten heb ik een pauze voor ongeveer 5 minuten. Ik kan mij 20 minuten ergens goed op focussen waardoor dit voor mij een goede aanpak is.
  • Ik vind het lastig om functionele oefeningen te verzinnen die bij de patiënt passen. Om dat te verbeteren ga ik zelf oefeningen thuis proberen te verzinnen en zoeken op het internet. Tijdens mijn stage let ik op wat de fysiotherapeut doet en schrijf ik dat ook op. Zodat ik zo meteen veel oefeningen heb voor verschillende klachten. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb